kickscooter, kids, boys, children, helmet, park

ADHD en autisme

Veel kinderen en jongeren met autisme krijgen in hun leven te maken met zogenaamde comorbide stoornissen. Deze comorbide stoornissen zijn stoornissen waar je meer “vatbaar” voor bent als je al een andere stoornis hebt. Soms komt dit omdat stoornissen op elkaar lijken of een bepaalde overlap hebben (autisme en ADHD) of omdat stoornissen een oorzaak-gevolg relatie kunnen hebben
(autisme en depressie). Ook bij autisme zijn enkele comorbide stoornissen bekend. Deze zijn:

Autisme en ADHD komen niet alleen vaak samen voor, de twee stoornissen lijken in sommige gebieden ook veel op elkaar. Ongeveer 31% procent van de kinderen met autisme voldoet ook aan de criteria van ADHD. In dit artikel zal worden uitgelegd wat ADHD precies betekend en inhoudt, en wat de overlap tussen ADHD en autisme is. Als laatste zal er, zoals altijd, wat tips worden geven.

ADHDADHD en autisme

Misschien heb je wel eens gehoord van de uitdrukking “alle dagen heel druk”. Deze uitdrukking vat goed samen hoe veel mensen ADHD zien; drukke en chaotische mensen. Maar ADHD is zoveel meer dan alleen “druk zijn”. ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. ADD is een stoornis die veel lijkt op ADHD, maar dan zonder de hyperactiviteit. Het drukke en chaotische gedrag dat mensen met ADHD vertonen is eigenlijk een gevolg, en geen oorzaak. De drie gevolgen waar mensen met ADHD vaak “last” van hebben zijn:

  • Moeite met concentratie
  • Hyperactiviteit of lichamelijke onrust
  • Impulsiviteit

Mensen met ADD hebben minder last van de laatste twee. De oorzaken van ADHD zijn terug te vinden in hersengebieden en neurotransmitters. In een makkelijkere uitleg: mensen met ADHD hebben vaak moeite met de prikkelverwerking. Ze krijgen vaak te weinig prikkels binnen en zijn constant opzoek naar meer prikkels.

Overeenkomsten ADHD en Autisme

Prikkelverwerking wordt ook vaak besproken als het over autisme gaat! Waar kinderen met autisme echter teveel prikkels ervaren in het dagelijks leven, ervaren kinderen met ADHD juist te weinig prikkels. Hoe komt het dan dat veel kinderen met autisme ook voldoen aan de criteria van ADHD? Dit komt omdat de prikkelverwerking niet zo zwart-wit werkt zoals ik hierboven schreef. Ieder mens kan op vijf manieren prikkels uit zijn omgeving waarnemen (zicht, tast, smaak, geur en geluid). Maar waar een persoon een tikkende klok vreselijk irritant vindt, hoort een ander het niet eens. Hoe gevoelig je bent voor bepaalde prikkels verschilt erg per persoon. Iemand met autisme kan enorm gevoelig zijn voor geluiden en beelden, maar juist helemaal niet gevoelig zijn voor tast. Deze persoon zal zich terugtrekken van harde geluiden en een drukke omgeving met felle kleuren, maar rent graag rond en zit niet graag stil.

TipsADHD en autisme 1

Als jouw zoon of dochter kenmerken van ADHD vertoont dan kunnen de volgende tips misschien helpen.

  • Beloon goed gedrag. Stel dit niet uit, maar laat het meteen volgen op de goede actie. Iemand die ADHD heeft, kan niets met de belofte van 10 euro als hij een maand lang geen problemen op school heeft. Maar elke middag een complimentje als het een goede dag was op school werkt wel! Kinderen met ADHD zijn vaak extra gevoelig voor beloningen en complimentjes.
  • Geef jouw kind ruimte om even uit te razen. Na een dag stil te hebben gezeten op school is er niets lekkerder dan even een potje voetballen. Zorg ervoor dat er na schooltijd altijd even de ruimte is om lekker te rennen en te bewegen.
  • Wees duidelijk en kort. Als je graag iets gedaan wil krijgen van jouw zoon of dochter, zorg er dan voor dat je echt hun aandacht te pakken hebt. Noem hun naam aan het begin van je zin en zorg ervoor dat je oogcontact heb gemaakt. Maak je vraag ook zo kort mogelijk en noem liever één taak per keer.
  • Maak gebruik van een time-out. Kinderen met ADHD zijn naast beloningen ook vatbaar voor straffen. Ook hier geldt weer dat een straf wel direct op het gedrag moet volgen. Maak duidelijk waarom ze naar de time-out plek moeten en geef ook goed aan hoe lang ze hier moeten blijven (een timer kan hier bij helpen). Als de time-out over is, probeer dan niet eerst nog 10 minuten een gesprek aan te knopen over wat er net is gebeurd. Een excuus of een knuffel is goed genoeg.
  • Maak duidelijke regels. Als je elke dag kleine dingen verandert, is dit erg verwarrend voor kinderen met ADHD. Zeker als ze straf krijgen voor iets wat gisteren wel OK was, maar nu ineens niet meer. Wees dus duidelijk is wat wel en niet mag, en wees ook consequent met het bestraffen van verkeerd gedrag.
facebooktwitterby feather
Als eerste een nieuw artikel lezen? 
Schrijf je in voor de autismore nieuwsbrief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *