calculator-scientific

Leren met autisme

Huiswerk maken of leren voor een toets of tentamen is sowieso al niet zo leuk, maar leren met autisme kan het soms nog net wat moeilijker maken. Om deze reden geven we in dit artikel drie tips die speciaal voor kinderen en jongeren met autisme goed kunnen helpen om te leren en studeren (maar ze werken net zo goed voor mensen zonder autisme hoor).

Tip 1: Planning

In meerdere artikelen op deze website hebben we gesproken over het belang van een dagplanning/weekplanning of stappenplan. Ook bij het maken van huiswerk en het leren voor toetsen is dit niet anders. Kinderen en jongeren met autisme hebben vaak moeite met planning, dus het is erg belangrijk om hier een goed en duidelijk systeem voor te hebben. Zorg bijvoorbeeld voor een rustige en overzichtelijke agenda zodat een toets niet vergeten wordt. Hang bij het bureau een krijt of magneetbord waarop een mooie week of maandplanning kan staan. Maak het huiswerk op vaste tijden, en zorg ervoor dat je een vast schema hebt voor het leren voor toetsen. Een voorbeeld van zo’n schema kan zijn:

  • Eén week van te voren leer ik de eerste kwart van het hoofdstuk leren met autisme
    • Ik word overhoord/ ik verzin zelf 4 vragen over dit deel/ ik maak een samenvatting
  • 6 dagen van te voren leer ik de tweede kwart van het hoofdstuk
    • Ik word overhoord/ ik verzin zelf 4 vragen over dit deel/ ik maak een samenvatting
  • 5 dagen van te voren leer ik de derde kwart van het hoofdstuk
    • Ik word overhoord/ ik verzin zelf 4 vragen over dit deel/ ik maak een samenvatting
  • 4 dagen van te voren leer ik de laatste kwart van het hoofdstuk
    • Ik word overhoord/ ik verzin zelf 4 vragen over dit deel/ ik maak een samenvatting
  • 3 dagen van te voren leer ik het hele hoofdstuk nog een keer
  • 2 dagen van te voren maak ik alle vragen die ik heb verzonnen/leer ik de samenvatting
  • 1 dag van te voren herhaal ik alles wat ik moeilijk vond/fout had

Dit schema kan natuurlijk verschillen per vak. Voor een wiskunde toets wil je bijvoorbeeld liever wat moeilijke sommen nog een keer maken (bijvoorbeeld de laatste som van elke paragraaf). Voor een toets van Frans of Duits moeten er natuurlijk woordjes worden geleerd en grammatica worden geoefend. Verzin voor alle vakken een leerschema, en let hierbij ook op de sterke en zwakke kanten van jouw zoon of dochter. Zijn ze heel goed in wiskunde, dan is drie dagen van te voren leren misschien wel voldoende? Zijn de talen juist extra moeilijk, dan wil je misschien tussendoor ook wat vaker leren of zelfs bijles nemen. Hoe meer een planning of schema als deze wordt gebruikt, hoe minder jouw zoon of dochter eraan herinnerd hoeft te worden. Uiteindelijk is plannen namelijk ook iets wat je kan leren. Je begint met een mooi en overzichtelijk schema, maar dat schema kan steeds kleiner worden en uiteindelijk hoef je nergens meer een schema op te hangen.

Tip 2: Opruimen

Leren in een drukke en rommelige omgeving is een stuk lastiger dan leren aan een opgeruimd bureau zonder al te veel afleiding. Zorg er daarom voor dat er in huis een mooie plek is om huiswerk te kunnenleren met autisme maken en te leren voor toetsen en tentamens. In sommige slaapkamers is een plek als deze moeilijk te realiseren omdat hier zoveel afleiding is! Misschien kan de leerplek dan in een andere plek in huis? Bijvoorbeeld in het kantoor of beneden aan de eettafel (als het daar rustig is). Het is ook belangrijk dat alles wat je nodig hebt in de buurt ligt van de leerplek. In een boekenkast naast het bureau kunnen alle lesboeken, werkboeken en schriften worden opgeruimd. Denk ook aan zaken als pennen, potloden, scharen en een rekenmachine! Een ander voordeel van zo’n opgeruimd systeem is natuurlijk dat dingen zo veel minder snel kwijtraken.

Tip 3: Maak dingen beeldend

Hele lappen tekst moeten lezen en leren is een vervelend en moeilijk karwei! Als je de lesstof wat meer beeldend kan maken, kan dit al enorm schelen bij het leren. Kinderen en jongeren met autisme zijn vaak ook beter in het leren van plaatjes dan van tekst omdat zij performaal vaak sterker zijn dan verbaal (let op, dit kan ook andersom voorkomen!). Nu hoef je niet een heel geschiedenis boek om te zetten in plaatjes, eenleren met autisme mindmap werkt meestal al heel goed! Bij een mindmap zet je het belangrijkste onderwerp in het midden van een papier met een cirkel eromheen. Vervolgens trek je lijntjes naar zaken die hiermee te maken hebben. Maak in plaats van een samenvatting, van elke paragraaf een mindmap en aan het einde van het hoofdstuk heb je een prachtige, beeldende samenvatting. Een andere leuke manier om de lesstof meer beeldend te maken is door youtube-filmpjes over hetzelfde onderwerp te kijken. Enkele leuke youtube kanalen hiervoor zijn:

Crash course: Deze twee broers geven lessen over geschiedenis, biologie, scheikunde en economie (en nog veel meer). De filmpjes zijn in het engels, maar rechts-onderin je youtube scherm kan je ondertiteling aanzetten!

 

CGP Grey: Ook weer een video kanaal waar je werkelijk van alles op kan leren. Bijvoorbeeld hoe het nu precies zit met Nederland, Holland en de Nederlandse Antillen.

Nederlandse filmpjes: Natuurlijk zijn er niet alleen engelse filmpjes te vinden op youtube. Kijk bijvoorbeeld eens bij JORTgeschiedenis of Arnoud Kuijpers. Maar het makkelijkste is natuurlijk om bij youtube gewoon te zoeken op die dingen die jouw zoon of dochter moet leren. Bijvoorbeeld “engelse grammatica” of “mitose en meiose”.

 

facebooktwitterby feather
Als eerste een nieuw artikel lezen? 
Schrijf je in voor de autismore nieuwsbrief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *